یک دوربین میکروسکوپی به اندازه یک دانه نمک می تواند تصویری با وضوح بالا بگیرد

۱۴۰۰/۱۱/۸

علیرغم اندازه یک دانه نمک، دوربین میکروسکوپی جدید می تواند تصاویر شفاف و تمام رنگی را درست به اندازه یک لنز معمولی که 500000 برابر بزرگتر است، ثبت کند. این دستگاه نوری فوق فشرده توسط تیمی از محققان دانشگاه پرینستون و دانشگاه واشنگتن ساخته شده است، به گونه ای که می تواند بر مشکلات طراحی های قبلی دوربین های کامپکت، که تمایل به گرفتن تصاویرمبهم و میدان دید بسیار محدود داشتند، غلبه کند.

دوربین جدید می تواند به ربات های فوق کوچک اجازه دهد تا محیط اطراف خود را حس کنند یا حتی به پزشکان کمک کند تا مشکلات درون بدن انسان را ببینند.

در داخل یک دوربین معمولی، از یک سری لنزهای شیشه ای یا پلاستیکی خمیده استفاده می شود تا پرتوهای نور ورودی را به یک قطعه فیلم یا یک حسگر دیجیتال خم کنند. در مقابل، دوربین کوچکی که توسط دانشمند کامپیوتر Ethan Tsing و همکارانش ساخته شده است، بر روی یک "سطح" ویژه با 1.6 میلیون ستون استوانه ای که هر کدام به اندازه ویروس HIV است، تکیه دارد که می تواند رفتار نور را تعدیل کند.

هر براکت روی عرشه عرض 0.5 میلی متری شکل منحصر به فردی دارد که به آن اجازه می دهد مانند یک آنتن عمل کند. سپس الگوریتم‌های یادگیری ماشین تعامل هر منشور با نور را تفسیر کرده و آن را به تصویر تبدیل می‌کنند.

تصاویر گرفته شده توسط دستگاه جمع و جور، تصاویری با بالاترین کیفیت را با وسیع ترین میدان دید نسبت به دوربین های تمام رنگی که تا به امروز ساخته شده اند، ارائه می دهند.

این دوربین همچنین می‌تواند در نور طبیعی، به جای نور لیزر خالص یا سایر شرایط بسیار ایده‌آل که دوربین‌های قبلی با متاسطح برای تولید تصاویر با کیفیت بالا نیاز داشتند، عملکرد خوبی داشته باشد.

این تیم اکنون در حال کار بر روی افزودن قابلیت‌های محاسباتی به دوربین برای بهبود بیشتر کیفیت تصویر و ادغام ویژگی‌هایی مانند تشخیص اشیا است که برای کاربردهای عملی مفید خواهد بود.
..